A NAV egyrészt a törvényi kötelezettségének tesz eleget, másrészt a közvéleményt tájékoztatja azáltal, hogy minden év február 20-áig meghatározza és közzéteszi az adott év ellenőrzéseinek főbb szempontjait, irányait.

Az ellenőrzéseknél már egy új megközelítés lesz a jellemző, a szemléletet az adózók magatartása és az életútja határozza meg.

Meghatározó lesz 2016-ban az adózói minősítésen alapuló ellenőrzések kétirányúsága:

  • a megbízható adózóknál megelőző jellegűek lesznek az ellenőrzések, tájékoztatással ösztönözve a szabályok betartását
  • a kockázatos adózók esetében azonban visszatartó és kényszerítő jellegű ellenőrzés várható
  • a nagy adózóknál pedig folyamatos lesz az ellenőrzés.

A nem cégbejegyzésre kötelezettek esetében (pl. magánszemély, egyéni vállalkozó) az ellenőrzési határidő nem haladhatja meg a 180 napot. Azok esetében, akik a kötelezettségeiket szándékosan nem teljesítik, adóelkerülők vagy adót csalnak, a célzott és következetes kiválasztással a jogkövetés kikényszerítése lesz a cél.

A NAV ellenőrzési irányelvei:

  • kiemelt figyelmet fordít a közúti áruforgalom ellenőrzésére, az online pénztárgépekre, a közösségi szolgáltatásokra és fókuszban marad az internetes kereskedelem is
  • a sharing economy (közösségi étkezés, személyszállítás, szálláshely-nyújtás) terjedésének hatására kiemelten figyeli a gazdaság ezen területét
  • felkészült az adatexporttal továbbított adatállományok feldolgozására, ami lehetővé teszi az ellenőrzéseknél a számlázó programmal kiállított számlák adatainak hatékonyabb felhasználását
  • a jövedéki ellenőrzések egyik fontos célja a dohánygyártmányok illegális forgalmazásának megakadályozása
  • a NAV jelenlétére lehet számítani a fémkereskedőknél valamint az üzemanyagtöltő állomásokon
  • kiemelt feladat a hamisítás és a szerzői jogvédelemhez kapcsolódó jogsértések felderítse
  • az irányelvek szerint a NAV a társasági adó területén az indokolatlanul elszámolt költségekre, ráfordításokra, az adóalap módosító tételek jogszerűségére, valamint a kapcsolt vállalkozások közötti költség, ráfordítás elszámolására, a transzferár képzés gyakorlatának ellenőrzésére összpontosít
  • a gazdasági társaságok és a magánszemélyek ellenőrzései 2016-ban egymásra fognak épülni, az új szabályokhoz igazodva a vagyonosodási vizsgálatok a bűnügyi jelzések alapján indulnak.
  • idén az egyéni vállalkozók közül a folyamatosan és tartósan veszteségesen működők, a bevallási kötelezettségüket nem teljesítők számíthatnak fokozott ellenőrzésre.

A kiemelt vizsgálati szempontok mellett egyes tevékenységi körök fokozott ellenőrzését is meghatározzák az irányelvek. Az ellenőrizendő főbb tevékenységi körök:

  • Állattenyésztés
  • Fakitermelés
  • Húsfeldolgozás, -tartósítás
  • Hús-kereskedelem
  • Épületek tervezése és építése
  • Gépjármű, motorkerékpár kereskedelme, javítása, kiemelten a használt gépjármű  kereskedelme
  • Számítógép, szoftver, elektronikus és telekommunikációs berendezés és egyéb irodagép kis- és nagykereskedelme
  • Élőállat nagykereskedelme
  • Élelmiszer, ital, dohányáru nagy- és kiskereskedelme
  • Elektronikus háztartási cikk nagykereskedelme
  • Információtechnológiai, híradástechnikai termék nagykereskedelme
  • Fa-, építőanyag-, szaniteráru nagykereskedelem
  • Információ- és kommunikációtechnológiai (IKT) termékek kiskereskedelme
  • Elektromos háztartási készülék kiskereskedelme
  • Háztartási tüzelőolaj, palackozott gáz, szén és tűzifa kiskereskedelme, valamint közvetlen értékesítése házhoz szállítással
  • Közúti áruszállítás
  • Egyéb szálláshely-szolgáltatás
  • Éttermi és mozgó vendéglátás
  • Textil-, lábbeli nagy és kiskereskedelme
  • Személyszállítás
  • Szépészeti szolgáltatás
  • Üzletviteli tanácsadás
  • Munkaerő-kölcsönzés

A NAV közlemény szerint a szabályokat szándékosan megszegők a NAV szigorú fellépésére, a jogkövetők és esetleges apróbb szabálytalanságokat vétők méltányosabb hozzáállásra számíthatnak.